Nieuwe silo in Lelystad

Extra silo voor duurzamer cementtransport

Medio juli 2022 werd besloten om een extra cementsilo te gaan plaatsen op onze locatie in Lelystad. Op dat moment werd al het cement met vrachtwagens aangeleverd. Dit kon niet anders, omdat de opslagcapaciteit van de cementsilo’s te klein was, waardoor er geen scheepslossing mogelijk was.

Gemiddeld neemt een vrachtwagen ongeveer 32,9 ton mee. Aangezien onze locatie in Lelystad steeds verder groeit, zou dit betekenen dat er ruim 563 vrachtwagen per jaar nodig zouden zijn om de IJB Groep ter plekke van voldoende cement te voorzien. Dit zou dan om minimaal twee vrachtwagens per dag gaan, die over het terrein rijden om te lossen en weer te vertrekken.

Om duurzamer te kunnen werken, werd zodoende het besluit genomen om een extra silo te bestellen en te gaan plaatsen. De firma Polem, onze “buurman” in Lemmer, heeft de nieuwe silo geproduceerd. Na de productie is deze per schip vanuit Lemmer naar Lelystad gegaan, om het laatste stuk op een dieplader vervoerd te worden naar zijn eindbestemming.

Uiteindelijk is de extra silo in april 2023 in gebruik genomen.

Met het in gebruik nemen van deze silo en een aantal extra aanpassingen is het nu mogelijk om niet alleen deze silo maar nog 2 silo’s te vullen met zowel een bulkwagen als met een schip.

Hierdoor wordt het transport op het terrein verminderd en daarmee ook het aantal verplaatsingen, wat niet alleen de veiligheid ten goede komt, maar ook de CO2 aanzienlijk reduceert. Een cementschip kan namelijk per keer de inhoud van meer dan 21 vrachtwagens vervoeren. Hierdoor wordt het aantal liters brandstof per ton cement een stuk gunstiger qua prijs en de CO2 uitstoot dus flink minder.

Op de luchtfoto is de eerste scheepslossing te zien, uitgevoerd door schipper Bonte.