IJB Groep legt basis nieuwe brug bij Woudagemaal

24 april 2015 14:00 uur IJB Groep legt basis nieuwe brug bij Woudagemaal

De 50 jaar oude ophaalbrug over het Stroomkanaal bij het Woudagemaal gaat nog dit jaar plaats maken voor een bredere, vaste brug. Afgelopen week voerde de IJB Groep uit Lemmer de eerste fundamentele werkzaamheden uit, het zogenaamde “sonderen”. Het sonderen gaat vooraf aan het aanbrengen van de heipalen voor de nieuwe brug, en levert gegevens over de lengte en de hoeveelheid van de benodigde heipalen die afkomstig zullen zijn van het Lemster “IJsselmeerbeton”.

Nieuw Werelderfgoed
Na enkele proef sonderingen in het voorbereidingstraject is de IJB Groep nu ook actief bij het ''echte werk''. Barry Dekker, hoofd uitvoering van IJB Geotechniek: “We zijn als Lemster bedrijf trots op deze opdracht. Bouwen op een monumentale plek met prachtig Werelderfgoed, op een steenworp afstand van ons bedrijf, daar laten we graag ons visitekaartje achter. Betrokken, goed en snel werken. Afgelopen week hebben we de waterbodem op 24 plekken door middel van sondering in kaart gebracht tot 30 meter diepte. Aan de hand van de gegevens berekenen we het aantal benodigde heipalen met een grote zekerheidsmarge.”

Sonderen, heien in het klein
Sonderen is een nauwkeurige voorstudie van de bodemgesteldheid, om exact de juiste hoeveelheid heipalen met de juiste lengte te bepalen. De “sonde” is een smalle stalen speerpunt die met staven en meetapparatuur in de bodem wordt gedrukt om de weerstand en kleefkracht van de bodemlagen te bepalen. Het omrekenen van de meetgegevens levert de afmetingen van de heipalen.

Vriendelijker voor wegverkeer
Het doel van de nieuwe brug is een betere doorstroming van het wegverkeer. De nieuwe vaste brug wordt hoger en breder dan de huidige ophaalbrug. De breedte gaat van 6,0 meter naar 8,7 meter, wat ook de breedte is van de brug over de Prinses Margrietsluis. Met name het vrachtverkeer kan elkaar dan veiliger passeren op de nieuwe brug. De nieuwe vaste brug wordt 1.40 meter hoger dan de huidige ophaalbrug, waardoor onderhoudsschepen aan het kanaal en het gemaal een “onbeLemmerde” doorgang krijgen.

≪ Terug naar de vorige pagina