IJB Groep kijkt door de ogen van medewerkers en klanten

5 juni 2015 11:10 uur �LEAN� werkmethode werpt gezonde vruchten af.

Hoe kijken klanten naar de producten en diensten van een hoog aangeschreven bedrijf? Wat kan de organisatie inzetten om succes ook in de toekomst zeker te stellen? Het kritische oog van een externe coach wil wel eens heldere inzichten leveren. Zeker als er “lean thinking” wordt toegepast.

Daarom vijf vragen aan René Kindervater, oprichter van adviesbureau KSL Solutions en betrokken meedenker met de IJB Groep.

Hoe ben je in contact gekomen met de IJB Groep?
“Tijdens een van mijn seminars over faalkosten in de bouw, een paar jaar geleden, heb ik John Engelsman van de IJB Groep leren kennen. Na een aantal constructieve gesprekken zijn we anderhalf jaar geleden concreet aan de slag gegaan, om te kijken wat “LEAN” bij de IJB Groep kon opleveren. Over de resultaten zijn velen te spreken. Zowel directie, medewerkers als klanten.”

Wat waren de doelstellingen?
“Realiseren dat medewerkers autonomer, efficiënter en plezieriger kunnen werken door het neerzetten van een verbeterorganisatie. Met als einddoel een kwalitatief hoger eindproduct in een kortere doorlooptijd.”

Hoe is dat concreet gemaakt?
“In ongeveer een jaar tijd zijn er driehonderd verbeterpunten doorgevoerd, allemaal aangedragen door de medewerkers t.b.v. van hun eigen werk. Daarnaast zijn er aantal verbeterteams die werken aan afdelingsoverschrijdende of complexere problemen. De verbeterteams krijgen de methode geleerd waarna ze zelfstandig in verbeterteams kunnnen werken.

Een aansprekend voorbeeld?
“Dat is het gehele productieproces. Het totaal aan verbeteringen levert zichtbare resultaten en tastbare zekerheden die de klant ten goede komen. De leveringsbetrouwbaarheid is groter. Kwaliteit, ordelijkheid, veiligheid en efficiëntie zorgen voor zichtbaar minder faalkosten. En de stipt op tijd levering, die spreekt nu voor zich. De efficiency leeft in de complete organisatie en op de hele werkvloer. Het gestructureerde en ordelijke werken vertaalt zich in tevreden klanten die weten waar ze aan toe zijn.”

≪ Terug naar de vorige pagina